Fendt 900 Vario MT: een compleet nieuw model rupstrekker
De nieuwe rupstrekker Fendt 900 Vario MT is leverbaar in drie vermogens: van 380 pk tot en met 431 pk (volgens ECE-bepaling R120). De Fendt 900 Vario MT- (‘Mobile Trac’-) rupstrekker is bijzonder slagvaardig in de bewerking van grote oppervlakken en onderscheidt zich door zijn unieke rijcomfort op basis van een compleet nieuw, innovatief veringsconcept. Daarbij komen nog de voordelen van de traploze Fendt VarioDrive-aandrijftechnologie.

Uniek veerconcept voor rupsen
Bij de ontwikkeling van de Fendt 900 Vario MT is sterke verbetering van het rijgedrag op de weg en op het land een belangrijk uitgangspunt geweest. Het nieuwe veringsconcept bestaat uit vier elementen: een luchtgeveerde bestuurdersstoel, tweepunts-cabinevering, de nieuwe primaire vering SmartRide en het herziene loopwerk met ConstantGrip-vering.
De drie middelste looprollen zijn via een pendelende ophanging in het loopwerkframe gemonteerd. Daardoor passen de looprollen zich op de weg en op het land optimaal aan de ondergrond aan. Andere voordelen zijn een gelijkmatige gewichtsverdeling via het totale loopvlak en een maximaal contactoppervlak op het land.
De lengtebalk voor het loopwerk is via een nieuw ontwikkelde vering met het onderstel verbonden. Deze vering is samengesteld uit verschillende componenten:
- Robuuste schroefveren met geïntegreerde schokdempers
- Extra hydraulische schokdempers voor demping bij het uitveren
- Hydraulische schokdempers en veerblokken waarborgen een optimaal veergedrag bij uitveren en begrenzen de veerweg
- De torsiestaafstabilisator verleent het onderstel zijwaartse stabiliteit.
Daardoor ontstaat een duidelijk langere veerweg van in totaal 260 mm (gemeten aan het voorste leiwiel).

Rupstrekker met tweepunts-cabinevering

De Fendt 900 Vario MT is de eerste conventionele rupstrekker met tweepunts-cabinevering, bestaande uit twee schokdempers met rubberen stootkussen aan de voorkant en schroefveren met geïntegreerde schokdemper aan de achterkant. De gecombineerde vering van onderstel en cabine zorgt ervoor dat de impulsen aanzienlijk minder intensief worden. In de praktijk merkt de bestuurder dit doordat de machine op de weg bij hogere rijsnelheden duidelijk rustiger loopt en in het veld onvermoeibaar door blijft gaan.
Meer weten over de Fendt 900 Vario MT?