• Pottinger Schudders

    Model EURO HIT

    Het schudderprogramma is in grote lijnen modulair opgebouwd. Dit betekent dat de schudrotor bij meerdere machines in aandrijving en uitvoering hetzelfde is. Wel is rekening gehouden met grotere krachten die bij bredere schudders kunnen ontstaan en is de constructie op die punten dan ook aangepast en zo nodig verzwaard. Hierdoor onderscheiden deze machines zich door een lange levensduur en lage onderhoudskosten . Wat het eerste opvalt is  zijn sprekende kleuren-combinatie die ook sprekend blijft door de poedercoatinglak van ongekende kwaliteit.

    Een hoofdframe zonder lasnaden en robuuste framescharnieren met verwisselbare glijbussen vormen de basis van de machine. Alle rotoren zijn uitgerust met een dubbele steunschijf waar de tandarmen tussen zijn gemonteerd. De heavy duty tanden zijn standaard voorzien van breukbeveiliging zodat u bij een ongelukje niet naar de tand hoeft te zoeken want die blijft gewoon aan de machine hangen. De aandrijfassen zijn uitgerust met HIT Tech dubbele onderhoudsvrije kruiskoppelingen die in elke stand kunnen worden aangedreven; dus ook in transportstand.

    Alle modellen worden natuurlijk standaard afgeleverd met lengteborden en wegverlichting.

    4 en 6 element cirkelschudders

    Kenmerken zijn: de korte aanspanning, zodat het zwaartepunt kort achter de trekker blijft,  de kleine schudelementen voor goede bodemaanpassing en gewasopname en verdeling achter de machine.

    Zoals op onderstaande tabel te zien is: keuze van 5 tot 7 tanden per element . De getrokken A modellen zijn voorzien van hydrolift waarbij het transportwielstel in werkstand geheel boven de machine en voor het zwaartepunt wordt getrokken waardoor het gewicht wordt verplaatst naar de relatief grote trekkerachterwielen en de schudder zelf wordt ontlast .

    Uitvoeringen:

    H= vaste aanbouwbok, N = centrale schuinstelling, Z = hydraulische schuinstelling, A = getrokken

     

    HIT 470 N

    HIT 540 N

    HIT 610 N

    HIT 610 NZ

    HIT 690 N

    HIT 690 NZ

    HIT 800 NZ

    HIT 800 AZ

    Breedte

    4,7 m

    5,4 m

    6 m

    6 m

    6,85 m

    6,85 m

    7,85 m

    7,85 m

    Werkbreedte

    4,4 m

    5,2 m

    5,75 m

    5,75 m

    6,45 m

    6,45 m

    7,45 m

    7,45 m

    Transport breedte

    2,5 m

    2,85 m

    2,85 m

    2,85 m

    3 m

    3 m

    3 m

    3 m

    Transport hoogte

    2,62 m

    3 m

    3,5 m

    3,5 m

    3,85 m

    3,85 m

    4 m

    4 m

    Opslag hoogte

    2,25 m

    2,6 m

    2,97 m

    2,97 m

    3,35 m

    3,35 m

    3,73 m

    3,73 m

    Gewicht

    384 kg

    420 kg

    670 kg

    670 kg

    725 kg

    725 kg

    780 kg

    825 kg

    Aantal rotors

    4 Stk.

    4 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    Aantal armen per rotor

    6 Stk.

    7 Stk.

    5 Stk.

    5 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    7 Stk.

    7 Stk.

    Rotor diameter

    1,42 m

    1,67 m

    1,3 m

    1,3 m

    1,42 m

    1,42 m

    1,67 m

    1,67 m

    Schuinstelling

    Mech. Ind.

    Mech. Ind.

    Mech. Ind.

    Mech. Centr.

    Mech. Ind.

    Mech. Centr.

    Mech. Centr.

    Hydr. Centr.

    Banden rotor buiten / Binnen

    15 x 6,00-6/15 x 6,00-6

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    Aanbouwdemping

    n.v.t.

    n.v.t.

    Schokd.

    Schokd.

    Schokd.

    Schokd.

    Schokd.

    n.v.t.

    8 en 10 element cirkelschudders

    Hierbij is duidelijk te zien dat de modulaire opbouw op kernpunten is aangepakt om de degelijkheid van de machine te waarborgen. Als voorbeeld kan worden genoemd de scharnierpunten in het frame bij de overgang van middenframe naar buiten die veel zwaarder zijn uitgevoerd dan bij de buitenste elementen. Ook aan de opberghoogte is aandacht besteed. Zo ziet u aan onderstaand overzicht dat de Euro Hit 910 lager is dan de voorganger. Dit kan dankzij de power koppeling die in het buitenste framescharnier is gemonteerd waardoor dit element bijna 180 graden kan opklappen.

    De schuinstelling van de machine gaat centraal en op verzoek hydraulisch door middel van een enkelwerkende cilinder met een stikstofbol die de wielen weer terugdrukt. Hiervoor is dus maar één enkelwerkend hydrauliekventiel op de trekker nodig.

     

    HIT 810 N

    HIT 810 NZ

    HIT 910 NZ

    HIT 910 A

    HIT 910 AZ

    HIT 95 A

    HIT 105 A

    HIT 130 A

    Breedte

    7,81 m

    7,81 m

    8,86 m

    8,86 m

    8,86 m

    9,3 m

    10,5 m

    13 m

    Werkbreedte

    7,7 m

    7,7 m

    8,6 m

    8,6 m

    8,6 m

    9 m

    10,2 m

    12,7 m

    Transport breedte

    3 m

    3 m

    3 m

    3 m

    3 m

    2,4 m

    2,9 m

    2,9 m

    Transport hoogte

    4 m

    4 m

    3,65 m

    3,65 m

    3,65 m

         
    Opslag hoogte

    3,7 m

    3,7 m

    3,26 m

    3,26 m

    3,26 m

         
    Gewicht

    960 kg

    960 kg

    1150 kg

    1415 kg

    1415 kg

    1290 kg

    1400 kg

    1540 kg

    Aantal rotors

    8 Stk.

    8 Stk.

    8 Stk.

    8 Stk.

    8 Stk.

    8 Stk.

    8 Stk.

    10 Stk.

    Aantal armen per rotor

    5 Stk.

    5 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    6 Stk.

    Rotor diameter

    1,3 m

    1,3 m

    1,42 m

    1,42 m

    1,42 m

    1,42 m

    1,67 m

    1,67 m

    Schuinstelling

    Mech. Ind.

    Mech. Centr.

    Mech. Centr.

    Mech. Ind.

    Hydr. Centr.

         
    Banden rotor buiten / Binnen

    16 x 6,5-8/16 x 9,50-8

    16 x 6,5-8/16 x 9,50-8

    16 x 6,5-8/18,5 x 8,5-8

    16 x 6,5-8/18,5 x 8,5-8

    16 x 6,5-8/18,5 x 8,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    16 x 6,5-8/16 x 6,5-8

    Aanbouwdemping

    Schokd.

    Schokd.

    Schokd.

    n.v.t.

    n.v.t.

    n.v.t.

    n.v.t.

    n.v.t.

     

    De laatste drie typen van bovenstaande schudders zijn getrokken modellen die in transport hydraulisch naar achteren klappen en dan rijden op de elementwielen, waarvan er automatisch 4 worden gefixeerd in de rijrichting voor een comfortabel en veilig transport naar een volgend perceel.

    Van bovenstaande schudders hebben we alleen de hoofdlijnen kunnen belichten. In een persoonlijk gesprek onthullen wij graag alle geheimen van de bovenstaande machines.