• Pottinger Opraapwagens

    Een breed pakket aan ladewagens voor een breed publiek: voor elk wat wils.
    Pottinger heeft wagens van klein tot groot waarbij de kleine wagens vaak zijn voorzien van een gestuurde invoer. Ze zijn nog steeds te koop maar voor de Nederlandse markt gaat dit om zeer specifieke gevallen. Vandaar dat we ons op deze pagina  zullen beperken tot de wagens met rotorinvoer .

    Al deze wagens hebben een Walterscheid aftakas met nokken schakelkoppeling die bij overbelasting de aandrijving onderbreekt en na opnieuw opstarten zonder afwijkingen weer de oorspronkelijke krachtoverbrenging herstelt. De zware centrale aandrijving verdeelt de krachten naar de invoerrotor en als het nodig is naar de doseerwalsen. Standaard uitvoering is een laadautomaat die de wagen zonder ingrijpen van de chauffeur vierkant vol laadt door gebruik te maken van twee meetpunten in de wagen. De bodemketting stopt pas als het gewas achter tegen de gehele klep aandrukt. De knikdissel is altijd dubbelwerkend en op verzoek voorzien van een vering door middel van een stikstofbol op de cilinders. Alle wagens zijn voorzien van een werklamp in de laadbak / wegverlichting /elektrische bediening / en geveerd tandemstel met zware assen en ruim bemeten remtrommels en op verzoek meelopend of gedwongen gestuurd.

    Faro van 35 tot 80 M3

    Een pendelende pickup van 180 cm breed met 6 aan twee kanten gestuurde tandenrijen zorgt voor een schone gewasopname. Het vuil dat nog in het voer aanwezig is kan achter de pickup voor de invoer rotor nog tussen de invoerstroken doorvallen voor het in de snij- inrichting komt .

    De stekende pickup zorgt voor een goed zicht vanuit de trekker en wordt ontlast door twee veren en gedragen door tastwielen die zorgen voor een perfecte bodemaanpassing zonder hoge bodemdruk.

    De laadrotor wordt aangedreven door een ketting, die automatisch gesmeerd wordt en een doorsnede heeft van 750 mm. met 7 schroefvormig aangebrachte tandenrijen van 6 mm. dik. Deze zorgen voor een gelijkmatige verdichting en invoer van het voer en een perfecte krachtenverdeling op de aandrijflijn.

    De messenbalk is uitgevoerd met een gepatenteerd systeem waardoor de messen bij ongerechtigheid al in een vroeg stadium uit het invoerkanaal draaien, zodat ze niet over het gehele snijvlak beschadigd zijn. En als ze dan toch geslepen moeten worden kan de balk in zijn geheel onder de wagen uitdraaien zodat er zonder demontage van de messen geslepen kan worden.

    Zoals u bovenstaand kunt zien kunt u kiezen uit 6 verschillende wagens die allemaal een laag eigen gewicht hebben voor een wagen met deze specificaties.

    Faro/Europrofi:

    Europrofi van 40 tot 50 m3

    Een iets bredere pickup en de mogelijkheid voor meer messen waardoor de snijlengte 45 mm. bedraagt . De snijrotor heeft een diameter van 800 mm. met 8 schroefvormig aangebrachte tandenrijen. De hardstalen tanden zijn (net als bij de Faro) bij schade te vervangen zonder de rotor te demonteren. De rotor is bij alle Pöttinger wagens met het hart net onder de laadvloer geplaatst waardoor de invoerlijn wordt bekort en het benodigd vermogen beduidend minder hoeft te zijn.

    Zoals u in onderstaand overzicht kan zien heeft de Euro Profie een hoger eigen gewicht als de Faro. Dit ontstaat doordat de wagen in zijn geheel zwaarder is uitgevoerd.

    Alle wagens zijn uitgerust met 4 zware bodemkettingen die door een goot in de houten bodem lopen. Deze worden hydraulisch aangedreven door een hydromotor, die twee snelheden heeft waardoor de wagen snel gelost kan worden.

    Doseerwagens

    Alle modellen kunnen worden uitgevoerd als de zogenaamde D uitvoering wat staat voor Doseerwagen. Naast de laadautomaat kan een losautomaat worden toegepast die de druk in het doseerwalslager registreert en zo de bodemketting aanstuurt waardoor een gelijkmatige dosering ontstaat . Hierin speelt  de opening van de achterwand een rol . Deze kan vanaf de trekker op drie standen worden geopend. Er is als optie een derde doseerwals leverbaar. Als die is gemonteerd kan de wagen worden uitgevoerd met een hydraulisch aangedreven dwarsafvoerband voor stalvoedering het hele jaar door. De doseerwalsen zijn uitgevoerd met agressieve tanden en zijn gemaakt van een gesloten zeskantige constructie waardoor wikkelen wordt voorkomen.

    Onderstellen

    Tandemstellen zijn leverbaar voor bovenstaande wagens van 12 en 17 ton. Deze zijn geveerd en uitgevoerd met gewichtoverdracht zodat bij oneffenheden het gewicht gelijkmatig over de assen verdeeld blijft. Het zware tandemstel kan ook worden geleverd met een meelopende as en banden van maximaal 620/40R22.5 , zodat het wringen in de bochten bij vooruit rijden verleden tijd is.

    Torro van 45 tot 57 M3

    Deze wagen kenmerkt zich door een smalle laadbak van 2100mm. en is leverbaar van 45 tot 57 M3 inhoud. Standaard is de pick-up voorzien van een gewas invoerrol en de invoerrotor wordt aangedreven door een oliebad tandwielkast die bij een isobusuitvoering wordt voorzien van een krachtmeetpen, die de wagen en rijsnelheid van de combinatie volledig geautomatiseerd kan aansturen .

    De easy move messenbalk kan hydraulisch worden uitgeklapt waarna een zwenkarm er voor zorgt dat hij handmatig naast de wagen kan worden gedraaid voor slijpen van messen en ander onderhoud .

    De vier bodemkettingen worden hydraulisch aangedreven door een hydromotor die als optie kan worden uitgerust met twee snelheden zodat de lostijd nog meer bekort wordt.

    Torro/Jumbo:

    Jumbo van 60 tot 78 M3

    De grootste ladewagen in zijn soort met inhouden van 60 tot maximaal 78 m3. Diverse gebruikers roemen over de perfecte snijkwaliteit en de lage vermogensbehoefte van de wagen.

    Door de mogelijkheid om een 8 wielen gedwongen gestuurd tandem te monteren met banden 600/55R26.5 of zelfs een gestuurd tridem onderstel wordt insporing ook bij extreem natte omstandigheden tot een minimum gereduceerd.

    Direct Control of Power Control bediening of ISO BUS ?

    Kiest u voor de direct controll dan heeft u alle benodigde functies onder handbereik voor de bediening van de wagen. Wilt u meer weten over gewerkte uren/ aantal keren geladen/ waarschuwingen bij storingen of uitgezwenkte messenbalk, dan is er de mogelijkheid om te kiezen voor de Power Controll bediening die alle informatie verschaft op het moment dat u die nodig hebt.

    Voor volledige integratie van de wagen in het trekkermanagement passen we ISO BUS toe waarop de wagen volledig is voorbereid.

    AUTO CUT

    Dit is een volautomatische messenslijpinrichting op de messenbalk. In 5 minuten uw messen weer vlijmscherp zonder dat u er zelf iets aan hoeft te doen is natuurlijk uniek in opraapwagenland. Hiermee bespaart u veel tijd en daardoor slijpt u eerder en rijdt u dus ook bij grote drukte altijd met scherpe messen.

    Dubbeldoel

    Vaak wordt een ladewagen naast regulier gebruik ook als silagewagen ingezet. Hiervoor is het model Combiline ontwikkeld. Een robuuste silage-opbouw achter de vertrouwde invoer van de Jumbo modellen die bij inzet naast de hakselaar wordt afgedekt met een kanaalafdekplaat . Uiteraard is de bovenste voorwand weg te klappen en is de wagen te leveren naar keuze met en zonder doseerwalsen. De smeernippels voor de vier bodemkettinggeleidewielen zijn naast de wagen centraal gepositioneerd. Voor het lossen is de wagen uitgerust met een hydromotor met twee snelheden waardoor de wagen een lostijd heeft van maximaal 50 seconden (bij LS aansluiting).

    Combiline:

    Van bovenstaande wagens hebben we alleen de hoofdlijnen kunnen belichten. In een persoonlijk gesprek onthullen wij graag alle geheimen van de bovenstaande machines.